Disznókő borok a nagyvilágban
A Disznókő Szőlőbirtok dűlői évszázadok óta komoly presztízzsel bírnak, az egyik legideálisabb aszús területnek számítanak. Borai nem csak hazánkban népszerűek, de külföldön is ismertek, kedveltek. Mely országokban, különleges éttermekben lehet találkozni a Disznókő boraival külföldön? Milyen érdekességek kapcsolódnak ezekhez a borokhoz? Kiderül, ha tovább olvas.
1992-ben a francia AXA Millėsimes, melynek a világ több kiemelt borvidékén is neves borászatai vannak, felismerte a területben rejlő lehetőséget, így megvásárolta a birtokot, és Magyarország egyik legjelentősebb borászati beruházását valósította meg. A Disznókőt azóta is a legjobb tokaji bortermelők között tartják számon.
Négy kontinensen…
Vezető termékünk az aszú, melynek stílusa a Disznókőnél a hagyományos aszúkkal szemben nem az édességről, hanem a frissességről, komplexitásról és hosszú érlelhetőségről szól. Boraink jelenleg Afrika és az Antarktisz kivételével minden földrészen, a világ negyven országában vannak jelen, a legnagyobb presztízsű éttermekben, hotelekben és vinotékákban is.
Talán nem meglepő, hogy nem csak az amerikai színészek rajonganak az igazán jó borokért. Lengyel importőrünk például egy híres színész, Marek Kondrat, kinek Winarium Wine Stores nevű borbolt lánca – így borkínálatunk is – minden 100 000 fő feletti lengyel városban megtalálható.
A skandináv országokban alkohol monopólium van, így minden évben más és más borászat kerül be a piacra egy nemzetközi tender által. Idén a Késői Szüret Furmintunkkal jutottunk be a norvég piacra.
Boraink iránt egyre nagyobb az érdeklődés az olyan tradicionális bortermelő országokban is, mint például az USA, Ausztrália, Olaszország vagy Franciaország.
Disznókő borok a leghíresebb Michelin csillagos éttermekben
Nagy öröm számunkra, hogy a boraira büszke Franciaországban több 2-3 Michelin csillagos étteremben is kaphatók boraink. Ezek közül kettő, a Ledoyen és a Le Cinq is szerepel a Michelin Guide által összeállított, a „Világ Top 12 luxusétterme” listán.
Az utóbbi étteremben a Disznókő aszúk mindig elérhetőek, emellett nyáron a kajszibarackos ételek, karácsony környékén pedig a libamáj mellé külön ajánlatban szerepelnek. Ez azért is számít különlegességnek, mert az étterem 50 000 palackot tartalmazó pincéje igazi kincseket rejt. Legrégebbi tételük például egy 1795-ös Madeira, míg a legdrágább palackjuk a Pétrus magnumja 1959-ből.
Londonban 12 különböző Michelin csillagos étteremben vagyunk jelen. A lenyűgöző és bizarr receptjeiről és különleges főzési technikájáról ismert Heston Blumenthal 2 Michelin csillagos éttermében a Disznókő Tokaji Aszú Dorgó 2012-t kínálják az érdeklődőknek.
A szintén két Michelin csillaggal büszkélkedő Bibendum Restaurantban a 2002, 2011, 2012 évjáratú aszúk mellett pedig a Száraz Furmintunk is megtalálható az borlapon. Nagy elismerés, hogy az eddig 22 Michelin csillaggal díjazott és többszörös Guiness Világrekord tartó Gordon Ramsay étterembirodalmának legfontosabb, 3 Michelin csillagos éttermében a 2007-es Disznókő Eszencia öregbítheti a borvidék hírnevét.
Presztízsértékű a Távol-Keleten
A világ legdrágább borai közé olyanok kerülhetnek, amelyek kiemelkedő minőségűek, prémium márkával fémjelzettek, és csak korlátozott számban elérhetők. A tokaji esszencia az összes szempontnak megfelel, többek között ezért is olyan népszerű a Távol-Keleten.
Hongkong, Shanghai, Szingapúr és Tajvan borpiacán is kifejezetten keresettek az olyan drága, különleges és egyedi borok, melyeknek már a fogyasztása is komoly presztízsértékkel bír. Különösen fontos szempontnak számít mindez, ha ajándékozásra kerül a sor.
Ugyanakkor a bort a státusz jeleként fogyasztó gazdag üzletemberek mellett megjelent egy fiatal borrajongó réteg is, akik azokat a kifinomult borokat keresik, melyek az ázsiai ételekhez is jól passzolnak. Édes tokaji boraink nem véletlenül oly népszerűek ebben a régióban, hiszen tökéletesen megfelelnek ennek a kritériumnak is.
A legnevesebb távol-keleti helyeken
Bár a vörösborról köztudott, hogy jót tesz a szívnek, kutatások bizonyítják, hogy ez nem igaz a távol-keleti lakosságra, ahol az emberek körülbelül feléből hiányzik az a gén, mely az alkohol megfelelő lebontásához szükséges. Az eszencia alkoholtartalma nagyon alacsony (2-4 fok), így tökéletes választás az itt élő igényes borfogyasztó számára, aki hajlandó a minőséget megfizetni.
Ezekben az országokban aszúinkkal és eszenciáinkkal is ott vagyunk a világ legnevesebb szállodaláncainak (pl. Four Seasons, Sheraton, Mandarin Oriental, Hyatt Regency, Marriott, stb.) bár- és éttermi kínálatában, valamint több neves Michelin csillagos étteremben is (pl. Arbor, Epure, Roganic Aulis). Emellett Japánban, ahol a világon a legtöbb sommelier van és a borfogyasztók kifejezetten a csúcskategóriás borokat részesítik előnyben, szintén egyre nő az érdeklődés a Disznókő borai iránt.
A tokaji aszú az a bor, amelyet egy értő borfogyasztó értékel és lelkesedni tud érte. Célunk, hogy boraink ne csak ott legyenek a világ legjobb helyein, de azt is elérjük, hogy a fogyasztónak ne csupán néhanapján jusson eszébe. Olyan borról van szó, amely nem csak a mának szól, hanem akár 50 év múlva is élvezetes marad. A Disznókő ezt a hagyományt és minőséget szeretné továbbvinni.
címlapfotó: Tokajmagic