Egyéb kategória

A Disznókő borok szépsége a Kínai fogyasztókat is elbűvölte

A Disznőkő aszúi olyan univerzális borok, melyeket szeretnénk, hogy a világ minden olyan asztalán és piacán jelen lennének, ahol a minőségi borokra igény van. A jelentős nyugat-európai és amerikai piacaink mellett az utóbbi időben Ázsiában Kína lett a legnagyobb és legfontosabb partnerünk. Ebben az is nagymértékben segít bennünket, hogy két kínai kolléganőnk is van, akik a helyszínen tudják képviselni a Disznőkő borait, amellett, hogy mi is több alkalommal tartunk bemutatót az országban. 

Decemberben egy komoly ázsiai körúton népszerűsítette a Disznókő borait…  

Először Szöulban tartottam egy mesterkurzust, melyet Szöul legmagasabb épületében, a Lotte World Tower tetején található Stay étteremben követett egy Disznókő borvacsora. A két 3 Michelin-csillagot is magáénak tudható Yannick Alléno neves séf nem mindennapi fogásaival csodás párt alkottak  boraink. Ezt követően Kínában, Chengduban és Shanghaiban tartottunk a testvérbirtokaink vezetőivel több mesterkurzust is.

A tevékenységünk fontos része az edukáció is. Erre a kínaiak nagyon fogékonyak, szeretnek tanulni. A több mint tíz éves AXA Millésimes Borakadémia célja, hogy a borszakmában dolgozó szakembereket gazdag tudásanyaggal lássa el birtokairól és borairól. 2019-ben indult útjára az AXA Millésimes különleges programja, az úgynevezett Sweet Wine Academy’s Seminar, mely az édes borok szerelmesei számára nyújt alapos ismereteket, azzal a nem titkolt céllal, hogy minél több borszakértő, sommelier vagy boroktató ismerje meg borászatainkat és borainkat! Az immár negyedik Sweet Wine Academy képzésre decemberben került sor. 

Hogy zajlik egy-egy ilyen szeminárium?

A kétnapos versenyen keretében az AXA Millésimes három jelentős édesboros birtoka: a francia Château Suduiraut, a portói Quinta do Noval és a Disznőkő Szőlőbirtok igazgatói tartanak elméleti képzést és kóstolót is tartalmazó mesterkurzust. A termőterületek bemutatásától a pincészetek történetéig, a telepítéstől a borkészítésen át a borpárosításig széleskörű képzést kaptak a résztvevők. Arról, hogy mennyire sajátították el az édes borokkal kapcsolatos ismereteket, és hogy a tanultakat a gyakorlatban is tudják-e alkalmazni, kifejtős és feleletválasztós kérdéseket is tartalmazó írásbeli vizsgán és vakkostóló során kellett számot adniuk. A legjobban teljesítő vizsgázók az AXA Millésimes európai birtokaira nyernek látogatást. 

Mennyire ismerik a tokaji borokat?

Örömmel látjuk, hogy Disznőkőnek köszönhetően a Tokaji borvidékről és borokról nagyon magas szintű a tudásuk. Nagyon jól értik és érzik a tokaji borokat. Emellett büszkék vagyunk rá, hogy a Disznókő az egyik legismertebb tokaji bormárka az ottani sommelierek, szakemberek között, s boraink számos neves étterem borlapján megtalálhatóak. 

Sokan úgy gondolják, hogy a tokaji borászok számára Kína könnyű piac, hiszen ott szeretik az édes borokat…

Ennél sokkal komplexebb a helyzet, hiszen Kína is egy globális borpiac része. A kínai borfogyasztók – különösen a fiatalok – körében a trendek ugyanazok, mint a világ minden más részén, ugyanazokat a borokat keresik, fogyasztják, mint a nyugat-európaiak. Igaz ugyan, hogy van egy olyan borgyűjtő réteg, aki a tokaji borokat nagyon jól ismeri és gyűjti, de továbbra is nagyon fontos, hogy borainkra fel tudjuk hívni a figyelmet. Ami keresettebb borkategória, az a kínai ételekhez és fűszerekhez nagyon jól párosítható, pici maradékcukorral bíró késői szüretelésű bor, mely a fiataloknál is nagyon népszerű.  

Egyre többen tudják, hogy az aszú jól illik a kínai konyha remekeihez. Igaz ez a száraz tokaji borokra is?

Ezeken az alkalmakon rengeteg lehetőség van a Disznókő borait a különböző kínai ételekhez kóstolni. Az étellel való játék fantasztikus kihívás a kínai konyhában és már korábban is tapasztaltuk, hogy a különböző stílusú kínai konyhák ételei nagyon jól működnek a tokajival. 

Az olyan ismert, tradicionális konyhák után, mint a fűszeres szecsuáni, vagy a tradicionális kantoni, nagy meglepetés volt számomra az Anhui konyha. Rendkívül izgalmas, ugyancsak tradicionális, ám sokkal lágyabb, elegánsabb ízvilág jellemzi, és a sós ízek is hangsúlyosabbak benne. A szezonális zöldségekből, zöldfűszerekből és olyan hagyományos kínai alapanyagokból készült ételeket, mint a bambuszrügy vagy a tenger gyümölcsei, kíméletesen főzik, ami elősegíti ízek megőrzését.

Kinti forgalmazónk, a Vinehoo által a neves Pu Hui étterembe szervezett borvacsora is erre a konyhára épült, s a remek fogások néha nagyon egyszerű, néha nagyon rafinált ízesítéssel és tálalásban kerültek az asztalra. A tenger gyümölcseinek sóssága és a roppanós zöldségek mind csodás összhangot alkottak száraz furmintunk ásványosságával és üde savaival. A kéksajtos-mandarinos hal pedig tökéletes kiegészítője volt a Disznókő 6 Puttonyos Aszú 2016-nak. 

Hol lehet legközelebb a Disznókő borokkal találkozni? 

Februárban a hazai Furmint Február rendezvényeken túl ott leszünk az immár hagyományossá váló Furmint February London rendezvényen, amit ugyancsak egy borvacsora fog megelőzni, valamint a Vinexpo Paris 2024-en, a párizsi Furmint Februáron, Varsóban és San Francisco-ban is lehet majd velünk találkozni. Márciusban pedig mi is várjuk az érdeklődőket a ProWein-on.